fbpx

Krijg jij ook een angstig gevoel bij het denken aan alles wat je nog wil of moet doen? Een haast oneindige to-do lijst en dan durft er ook nog iemand aan je te vragen of je nóg iets extra’s wil doen… Tuurlijk, er staan ook echt wel leuke dingen op je lijstje, maar je had ook nog die stapel boeken waarin je eigenlijk wilde beginnen en je was van plan om te gaan sporten, en oja, er moet ook nog eten worden gekookt. Wat je doet, doe je waarschijnlijk om te bereiken wat je wilt; een fijnere toekomst, meer vrijheid, meer geld. Alleen voelt het nu verre van vrij. Tijd om te zoeken naar manieren om je productief te kunnen zijn, toch? Want laten we eerlijk zijn, er zijn genoeg momenten dat je eventjes op Instagram, Facebook of Pinterest kijkt of jezelf ineens terugvindt op een website met vliegtickets.

Ik betrap mezelf er ook weleens op. Zeker omdat ik Instagram natuurlijk als social media kanaal voor mijn ondernemingen gebruik is het heel makkelijk om op de app te blijven hangen. Er zijn ongetwijfeld allerlei manieren en andere apps waarmee je minder tijd besteedt aan onbelangrijke dingen en je dus meer tijd over houdt voor werken, maar ik denk dat daar de oplossing niet ligt.

Stel dat je gewoon meer gedaan kon krijgen zonder allerlei trucjes, apps, pompdoro timers of wat dan ook? Productief zijn is zó gemakkelijk. Je kunt veel meer gedaan krijgen dan je denkt, zonder stress.

Minder verwachten

Het begint aan de ene kant met je verwachtingen omlaag bijstellen. Denk je écht dat je in één dag voor de kids kunt zorgen, het huis helemaal aan kant kunt maken, 3 wasjes draaien, je onderneming draaiende houden door artikelen te schrijven, aan een groot project te werken en daarnaast ook nog te gaan sporten en een boek lezen? Waarschijnlijk niet. Tenzij je heel weinig (of helemaal niet) slaapt. Mensen zijn geen computers die een programma af kunnen draaien zonder pauze nodig te hebben. Waarom benaderen veel mensen zichzelf dan wel zo?

Je kunt niet elke dag effectief aan de hand van hetzelfde schema functioneren. Je energieniveau wisselt, je enthousiasme over de taken die je doet wisselt, je hebt misschien de nacht ervoor wat minder geslapen, noem het maar op.

Ga dus na wat haalbaar is voor jou. Met jouw energieniveau, met jouw bezigheden, met jouw focus. Begin je dag bijvoorbeeld eens met yoga of mediteren om te aarden en aan te voelen hoe je in je vel zit en om aan de hand daarvan te bepalen welke werklast je aan zou kunnen.

Stop met vergelijken

Jezelf met anderen vergelijken is heel verleidelijk, vooral wanneer je op social media kijkt. Het is eenvoudig om te denken dat anderen ongelofelijk veel gedaan krijgen, en jij niet. Jij zit op Pinterest en voelt jezelf tegelijkertijd schuldig dat je niet iets nuttigs aan het doen bent. Je hebt alleen geen idee hoe vaak die anderen óók op Pinterest zitten, hoe druk ze het hebben met andere dingen, wat dan ook. Je kunt niet in het leven van een ander kijken. En al kon je het wel, dan heeft het nog steeds geen zin om jezelf te vergelijken met de ander omdat jij diegene niet bent. Iedereen is anders!

Geef jezelf rust

Merk je dat je toch vaak behoefte hebt aan afleiding, dat je keer op keer teruggaat naar die ene website, social media of de *ping* van whatsapp? Waarschijnlijk heb je rust nodig of een goede maaltijd of in ieder geval wat te drinken. Zodra je vermoeid raakt kun je jezelf minder goed focussen. Vanuit mijn verleden met chronische vermoeidheid weet ik hier alles van; er waren genoeg periodes waarin ik niet eens één alinea kon lezen en in me op kon nemen. Ik was afgeleid, kon me niet concentreren op de letters en kreeg het gewoon niet voor elkaar.

Door jezelf op tijd rust te geven (voordat je denkt het nodig te hebben), op tijd een volwaardige maaltijd te eten (tussendoor steeds snacken helpt ook niet) en voldoende water te drinken houd je je focus op een natuurlijke manier hoog. Daardoor hoef je niet steeds de koffie-automaat te bezoeken.

Plan maximaal 3 taken in

Deze opdracht kreeg ik laatst van mijn coach. Want ja, ook ik heb regelmatig moeite met mezelf voldoende rust gunnen, niet steeds maar doorwerken, enzovoorts. Mijn to-do lijstjes kunnen heel erg lang worden en daar word ikzelf niet blij van. Plan daarom eens maximaal 3 taken per dag in.

Nu niet in paniek raken, ik weet echt dat er meer dan 3 dingen moeten gebeuren, maar het is niet alsof de wereld vergaat wanneer je bepaalde dingen niet doet of op een andere dag doet waarop je nog niet zo veel had staan. Het dwingt je om heel kritisch te kijken naar datgene waar je je tijd aan besteedt. Vind je dat wat je doet eigenlijk wel leuk? Geeft het je energie? Geniet je ervan en heb je het gevoel dat het iets bijdraagt aan de wereld? Voelt het nuttig? Dat zijn allemaal belangrijke dingen om te overwegen wanneer je iets gaat doen.

Door de taken te doen die het meest aansluiten bij JOU, waardoor jij jezelf het meest in je element voelt, krijg je heel veel meer gedaan met minder moeite.

En gaan die 3 taken prima en wil je nog iets extra’s doen? Top. Ga je gang. Maar je zult niet meer tegen een veel te lange lijst aanlopen met bijbehorende vervelende gevoelens wanneer je niet alles gedaan krijgt.

Werk geïnspireerd

Als laatste.. Durf toe te geven aan de ups en downs van je energie, je focus, je inspiratie. Probeer jezelf niet langer als machine te zien die het allemaal wel kan. Behandel jezelf als MENS, een mens met natuurlijke cycli, iemand die zichzelf de ene dag beter voelt dan de andere. Ga eerst eens na van welke taak je echt enthousiast wordt, waarvan je energie krijgt. Doe die taak als eerste om in de flow te komen.

Daardoor krijg je vaak veel meer gedaan dan je denkt, en als je de smaak eenmaal te pakken hebt is die ene minder fijne taak die wel echt moet gebeuren ook niet meer zo vervelend.

Maar… hard werken is toch belangrijk?

Nee, echt niet! Ik dacht ook altijd dat ik hard moest werken, want anders… Maar ja, anders wat? Wat gebeurt er als ik niet hard werk? Inmiddels kan ik geen enkele goede reden meer bedenken om over mijn eigen grenzen heen te gaan. De redenen die ik vroeger had waren namelijk stuk voor stuk op anderen gebaseerd.

Als ik niet hard zou werken dan… vinden ze me niet aardig. Hoor ik er niet bij. Vinden ze me niet succesvol. Word ik afgekeurd. Noem maar op. Nu weet ik dat ik veel beter wat rustiger kan werken, dan heb ik meer energie, zit ik lekkerder in mijn vel en het werk wat ik doe is gewoon echt goed en met liefde gedaan. Wat het ook is. Of je nu ondernemer bent of huismoeder. Met liefde je e-mails afhandelen, artikelen schrijven of producten maken doet meer goed voor je onderneming dan wanneer je alles gehaast en vanuit weinig energie doet. En zo mag je ook best de vaatwasser vol schone vaat laten zitten tot het avond is of stapels was laten liggen tot je het met liefde kunt doen.

Zo doe ik het!

Hoe ik 3 ondernemingen combineer met mijn gezin zonder alleen maar aan het werk te zijn? Ik zet mezelf op de eerste plaats; mijn authentieke zelf. Iedere dag probeer ik met mijn authentieke zelf in verbinding te komen en van daaruit te handelen. Hoe? Door na te gaan waar ik echt blij van word en waar ik behoefte aan heb. Natuurlijk heb ik ook een schema voor mezelf en mijn gezin, maar het is nog altijd aan mij om aan mijn man te vragen of ik in de ochtend yoga kan doen en hij ons zoontje dus zijn ontbijt geeft. Of dat ik eerst kan douchen. Dat helpt mij om de dag goed op te starten. Daardoor zet ik bijvoorbeeld met liefde en plezier gezonde maaltijden op tafel voor ons allemaal en kan ik andere zaken opvangen. Op de meeste dagen heb ik weinig tijd om te werken, dus als ik werk doe ik dat wat ik het liefste wil doen (wat je gevoel je ingeeft is in mijn ogen meestal het belangrijkste) en wanneer mijn zoontje wakker is en mijn aandacht wil geef ik hem die. Bewust. Ben ik een keer moe omdat ik weinig heb geslapen, dan pas ik mijn schema daar op aan.

Ben jij ook benieuwd naar jouw authentieke zelf? Download dan mijn gratis Future Self visualisatie.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close