Je bent niet iemand die altijd druk wilt zijn

Je bent jezelf er tenslotte van bewust dat je grote dingen kunt doen, maar je weet ook dat het uitdragen van jouw missie niet gepaard hoeft te gaan met vermoeidheid, uitputting, altijd maar hard werken… Je wilt mensen juist helpen met dat wat je te bieden hebt. Je wilt een impact maken. Alleen dat continue hard werken en over je grenzen heen gaan werkt niet voor je – dat heb je tenslotte al geprobeerd en dat vond je absoluut niet leuk.

Daarom is het zo belangrijk om prioriteiten te stellen.

Jij bent tenslotte degene die de controle heeft over jouw agenda, jij bent de eigenaar van jouw leven. Toch voelt het vaak alsof die agenda zich (te) vaak vult met allerlei afspraken waar je eigenlijk helemaal niet naartoe wilt gaan, of waar je niets aan hebt?

In dit driestappenplan help ik je met het bepalen welke afspraken belangrijk zijn en welke juist niet, en hoe je jouw agenda daar op aan kunt passen. Deze stappen zijn: 1. Prioriteren. 2. Compartementaliseren, en 3. Afzeggen. Het is makkelijk en haalbaar en gaat je zo veel tijd besparen die je vervolgens weer kunt besteden aan belangrijke projecten.

Vergeet overigens niet dat voor jezelf zorgen, uitgebreid badderen, een lange wandeling of thee drinken met vriendinnen ook telt als een belangrijk project – JIJ bent het belangrijkste project waar je aan kunt werken wanneer je je echt goed wilt voelen én een impact wilt maken met jouw missie.

Dus, pak je agenda erbij en dan gaan we ervoor!

1. Prioriteren

Begin met het kijken naar je afspraken. Welke zijn echt heel erg belangrijk? Deze wil je natuurlijk behouden.

Welke afspraken zijn eigenlijk niet nodig? Je weet precies over welke ik het heb. Die afspraken die echt niet bijdragen aan jouw groei, de afspraken waar je geen zin in hebt omdat je het nu er niet van inziet en de afspraken die je geen enkel gevoel van blijdschap geven.

Wat er dan nog over blijft zijn de afspraken in het ‘grijze gebied’. Daarvan weet je niet precies of ze iets bij gaan dragen, misschien niet, maar misschien ook wel.

Vraag jezelf af: doe ik dit omdat ik er plezier in hebt, of voel ik mezelf verplicht om naar deze afspraak te gaan vanuit een bepaalde angst (ze vinden me niet aardig als ik niet, er wordt van me verwacht dat ik hier heen ga, misschien mis ik iets, enz.)?

Lijkt het je leuk? Super! Ga er dan zeker heen, als je er tijd voor wilt maken natuurlijk.

Ben je ondernemer? Vraag jezelf dan altijd af of je een afspraak alleen leuk vindt wanneer je ervoor betaald zou krijgen. Je weet wel, wanneer iemand die je niet kent iets met je wil gaan drinken, maar vervolgens je het hemd van het lijf vraagt en het voor jou voelt alsof je diegene gratis aan het coachen bent. Dat zijn de afspraken waarbij je de volgende keer een bedrag kunt noemen wanneer iemand er naar vraagt. Natuurlijk kun je met zo iemand afspreken, maar om het voor jou de moeite waard te maken kan daar dus gerust een prijskaartje aan hangen.

Heb je geen idee of een afspraak het waard is of niet? Geen probleem! Je kunt hiervan leren en bepaalde afspraken gebruiken om je instinct verder te ontwikkelen – zodat je de volgende keer makkelijker een inschatting kunt maken. Bij twijfel kun je misschien ook switchen naar een telefoongesprek in plaats van een afspraak ‘in het echt’ – dat scheelt je in ieder geval de tijd die je nodig hebt om erheen te gaan, te parkeren, jezelf klaar te maken, enzovoorts.

2. Compartementaliseren

Mijn motto is als volgt: wanneer mensen met mij af willen spreken, moeten ze rekening houden met mijn agenda.

Egoïstisch? Nee, absoluut niet. Ik geef mijn waardevolle tijd met liefde weg en hoewel ik zeker flexibel ben, maak ik geen afspraken die mij niet goed uitkomen.

Dat is waar je gaat compartementaliseren. Kies bepaalde momenten per week waarin je afspraken kunt maken. Misschien heb je op maandagen geen zin om aan projecten te werken, of zijn het juist de woensdagen of vrijdagen waarop je minder productief bent.

Dat zijn de dagen die PERFECT zijn om afspraken te maken. Misschien haal je er zelfs inspiratie uit, en als de afspraak toch tegen valt dan heb je er in ieder geval geen tijd aan besteed die je anders aan iets belangrijks zou besteden.

3. Afzeggen

Mocht je op toestemming wachten, bij deze: je mag afspraken waar je niet heen wilt afzeggen zonder jezelf schuldig te voelen.

Zo, het hoge woord is eruit. Ik heb dit zelf regelmatig gedaan (en doe het soms nog) en ook al voelde ik mezelf in het begin een beetje schuldig, dat wordt steeds makkelijker. Ik ben zelf nu op het punt waarop ik op mijn intuïtie kan vertrouwen om na te gaan of ik een afspraak überhaupt wil maken.

Sommige afspraken zijn simpelweg niet waardevol voor jou of je onderneming en daar hoef je dus niet heen te gaan. Jij bepaalt, jij bent tenslotte de baas 😉

Voel je toch wat schuldgevoelens omhoog komen? Beeld je dan eens in of jij het leuk zou vinden als iemand naar een afspraak met jou toe zou komen, terwijl diegene dat helemaal niet wil? Terwijl jij hoopte mooie inzichten aan het gesprek over te houden en de ander niet eens in het gesprek wil zijn? Nee, ik zou dat ook niet leuk vinden. Dus ben ik ook niet de persoon die dan toch naar zo’n afspraak gaat.

Deze stappen zijn zo waardevol voor me, om productief te blijven, meer te genieten van het leven en bij het opbouwen van mijn ondernemingen zonder opgebrand te raken. Prioriteren, compartementaliseren, afzeggen. Zo simpel kan het zijn.

Hoe pak jij het maken van afspraken aan, of waar loop je tegenaan? Laat het me weten in de reacties hieronder.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close